روش ‌های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی

باتری یکی از اجزای اصلی و اساسی هر ماشین است و بدون باتری ماشین عملا بی‌استفاده خواهد شد. یکی از نکات بسیار مهمی که درباره باتری ماشین وجود دارد این است که باتری ماشین یک کالای مصرفی است؛ یعنی اینکه تاریخ مصرف دارد و پس از گذشت طول عمر آن، باتری کار خواهد افتاد و باید آن را با یک باتری نو تعویض کرد. برای تعویض باتری برندها و انواع گوناگونی برای انتخاب وجود دارند که در مقالات دیگر به تفصیل به این موارد پرداخته‌ایم. اما فرض کنیم شما هر آنچه لازم است برای خرید یک باتری نو بدانید را می‌دانید و کاملا آماده خریداری باتری جدید می‌باشید. حال به مهم‌ترین مسئله برای خرید و تعویض باتری می‌رسیم: تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی.
متاسفانه بازار باتری ماشین مملو از نمونه‌های تقلبی‌ای است که هم از کیفیت و طول عمر کوتاهی برخوردارند، هم اینکه می‌توانند آسیب جدی به خودرو شما وارد کنند. باتری‌های تقلبی هم روز به روز در تقلید از باتری‌های اصل پیشرفت می‌کنند و امروزه تشخیص باتری‌های اصل از تقلبی به کار بسیار دشواری تبدیل شده است. ما در این مقاله قصد داریم تمامی روش های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی را به شما آموزش بدهیم تا با شناخت و تسلط کامل اقدام به خریداری باتری جدید نمایید و به هیچ وجه گول فروشندگان سوداگر و باتری‌های تقلبی را نخورید. پس با ما در راهنمای روش های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی همراه باشید.

باتری ماشین تقلبی چیست؟

در شروع باید نگاهی به این موضوع داشته باشیم که اصلا باتری تقلبی ماشین چیست و چگونه می‌تواند تجربه ما از خرید و تعویض باتری را تحت تاثیر قرار بدهد.  همانطور که پیش‌تر عنوان کردیم، باتری ماشین یکی از اساسی‌ترین اجزای خودرو است و در صورت خرابی آن، ماشین ما کاملا از کار خواهد افتاد. بنابراین اولین مشکلی که باتری تقلبی می‌تواند برای ما ایجاد کند این است که بسیار زودتر از موعد مقرر خراب بشود و ما را از کارها و برنامه روزانه‌مان عقب بیاندازد؛ ضرر مالی تعویض دوباره باتری هم که دیگر اصلا نیازی به اشاره کردن ندارد.
خراب شدن زودهنگام و نیاز به خریداری مجدد باتری تنها ضرر مالی‌ای نیست که می‌تواند به شما وارد کند، بلکه باتری تقلبی ممکن است با مشخصات (برای مثال ولتاژ یا آمپر) ذکر شده روی بدنه و جعبه‌اش تفاوت داشته باشد، در این صورت شما باتری‌ای را روی خودرو خود نصب کرده‌اید که برای آن مناسب نبوده است، و همین امر می‌تواند صدمات شدیدی به سیستم برقی ماشین و همچنین دینام آن وارد کند. می‌بینید؟ باتری تقلبی چیزی نیست که بتوان راحت از کنار آن عبور کرد و نسبت به آن بی‌توجه بود. حال می‌خواهیم کمی عمیق‌تر به باتری تقلبی نگاه کنیم. همانطور که در بند پیشین گفتیم، باتری تقلبی ادعا می‌کند چیزی است که با آن تفاوت دارد، ولی این ادعای نابه‌جا می‌تواند در زمینه‌های مختلفی عنوان شود؛ اما این یعنی چه؟ بگذارید کمی کامل‌تر توضیح بدهیم:

باتری کره‌ای ساخت ایران؟!

یکی از انواع باتری تقلبی که متاسفانه به وفور در بازار یافت می‌شود، باتری کره‌ای است! فردی برای خرید باتری به بازار می‌رود، فروشنده‌ای مکررا از مزایای باتری کره‌ای نزد او تعریف کرده و او را ترغیب به خرید باتری کره‌ای می‌کند. فرد خریدار مانند هر خریدار دیگری به اصالت کالای خارجی شک می‌کند و از فروشنده می‌خواهد به او ثابت کند که باتری مذکور اصل است و تقلبی نیست. فروشنده به عبارت “MADE IN KOREA” که روی دسته یا کنار باتری درج شده است استناد می‌کند؛ اما آیا این دلیلی معتبر برای اصالت کالا محسوب می‌شود؟ به هیچ وجه! درج این عبارت روی هر نوع باتری متفرقه‌ای بسیار آسان است و اصلا نباید آن را دلیلی ضمن اصالت کالا برشمرد.
امروزه بسیاری از باتری‌های کره‌ای در ایران تولید می‌شوند. فروشندگان سوداگر ادعا می‌کنند که این باتری‌ها ساخت کره هستند و اگر ببینند که شما خودتان اطلاعاتی در زمینه باتری ماشین دارید و فردی نیستید که به‌سادگی استدلال‌های دروغ‌شان را باور کنید، مدعی می‌شوند که قطعات این باتری‌ها در کره تولید شده‌اند و فقط در ایران مونتاژ می‌شوند، که این هم یک دروغ بزرگ دیگر است! امروزه برخی برندهای ایرانی مانند سپاهان باتری  ضمن قرارداد مشارکتی که با برندهای خارجی بسته است، برخی از برند‌های خارجی مانند اوربیتال و سوزوکی را در ایران تولید کرده و به فروش می‌رساند. در بخش‌های بعدی به شما خواهیم خواهیم گفت که چگونه می‌توانید متوجه شوید که باتری خارجی‌ای که خریداری می‌کنید اصالتا در همان کشور تولید شده و وارداتی‌ است یا اینکه در ایران تولید شده و تحت لیسانس آن برند به فروش می‌رسد. ما تحت هیچ عنوان قصد نداریم کیفیت باتری‌هایی که در ایران تولید می‌شوند را زیر سوال ببریم. مسئله اینجاست که برخی فروشندگان سوداگر این باتری‌ها را با عنوان باتری‌های خارجی وارداتی با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت مقرر به خریداران ناآگاه می‌فروشند. بنابراین خریداران حق دارند بدانند باتری‌ای که می‌خرند واقعا در چه کشوری تولید شده است و قیمت واقعی آن چیست.

باتری قاچاق یا استوک؟ مسئله این است!

بدون شک باتری استوک اصطلاحیست که هنگام خریداری باتری به گوش‌تان خواهد خورد. اما باتری استوک چیست و چه تفاوتی با باتری قاچاقی دارد؟ ممکن است گاهی فروشنده‌ای یک باتری را به عنوان باتری کره‌ای یا خارجی به شما معرفی کند و ظاهرا مشکلی درباره آن وجود نداشته باشد، ولی نباید به این سادگی اعتماد کرد. چند عبارت و جمله کلیدی وجود دارد که با شنیدن آن‌ها باید بیشتر حواس خود را جمع کنید. برای همه ما پیش آمده است که فروشنده‌ای ادعا کند که جنس تمامی فروشندگان دیگر چینی بوده و تنها جنس خودش اصل است. با شنیدن این جمله بلافاصله باید به اصالت کالا شک کنید. در زمینه باتری باید به این نکته اشاره کرد که ماده اولیه اصلی ساخت باتری ماشین سرب است و قیمت سرب در تمامی نقاط دنیا یکسان است، بنابراین باتری‌ای که در چین تولید شود نباید اختلاف قیمت چندانی با باتری کره‌ای داشته باشد. پس چه عاملی باعث اختلاف قیمت شدید برخی باتری‌ها با باتری‌های دیگر می‌شود؟
باتری‌های ماشین خارجی یک بار پس از تولید و یک بار هنگام ورود به کشور مورد آزمایش کیفیت استاندارد قرار می‌گیرند. برخی از این باتری‌ها بدون تست کیفیت استاندارد و از غیر قانونی وارد کشور می‌شوند. نمی‌شود گفت این باتری‌ها لزوما تقلبی هستند اما از آنجا که مراحل تست کیفیت را نگذرانده‌اند، تضمینی بر کیفیت و تاریخ مصرف آن‌ها نیست؛ از آنجا که قرار نبوده است این باتری‌ها وارد بازار بشوند و به‌طور غیر قانونی به کشور راه یافته‌اند، عموما تحت عنوان باتری استوک در بازار به فروش می‌رسند و از همین جهت از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردارند.

راهنمای روش‌ های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی

در بخش پیشین با انواع باتری‌های تقلبی آشنا شدیم و دریافتیم چرا باید هنگام خرید و تعویض باتری ماشین، مراقب پرهیز از این باتری‌های تقلبی باشیم. در این بخش قصد داریم با نگاهی جزئی‌تر و دقیق‌تر راهکارها و روش های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی را به شما معرفی کنیم تا زمان خرید و تعویض باتری خودروتان با شناخت، آگاهی و تسلطی که در این حیطه پیدا کرده‌اید، به دام سوداگران نیافتاده، بهترین خرید را داشته باشید.

فونت، رنگ و املاء برند

یکی از محرزترین روش های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی، خطاها و اشتباهاتیست که در نام برند می‌توان یافت. در برخی باتری‌های تقلبی، نام برند با فونتی متفاوت از فونت اصلی آن برند نوشته شده است، در موارد دیگر می‌توان تفاوت رنگ به‌کار رفته در بسته‌بندی باتری اصل با باتری تقلبی اشاره کرد. اشتباه املایی در نام برند هم یکی دیگر از رایج‌ترین نشانه‌هاییست که ما را در تشخیص باتری اصل از تقلبی یاری می‌رساند؛ اشتباه‌های املایی در این موارد عموما بسیار کوچک و جزئی هستند، به‌طوری که نمی‌توان در نگاه اول متوجه آن‌ها شد.

هولوگرام

هولوگرام یکی دیگر از راه‌هاییست که برخی برندها از آن برای جلوگیری از تولید نمونه‌های جعلی محصولات‌شان استفاده می‌کنند. هولوگرام یک تکه برچسب کوچک است با نقش‌ها و طرح‌های انحصاری آن برند که در نور پدیدار می‌شوند. در گذشته هلوگرام یکی از بهترین‌ روش های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی بود، اما هرچه جلوتر می‌رویم، تولیدکنندگان کالاهای جعلی در کاهش تفاوت‌هایشان با اصل کالا پیشرفته‌تر می‌شوند. بنابراین امروزه نباید چندان به هولوگرام برای تایید اصالت محصول اتکا کنید؛ اما بد نیست این مورد را هم به عنوان یکی از روش های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی در نظر داشته باشید.

نشان استاندارد

نشان استاندارد در برخی موارد بهترین راه برای تشخیص اصالت کالاست و در برخی موارد هم خیر. در مورد باتری‌های خارجی‌، بهترین روش برای تشخیص وارداتی یا تولید داخل بودن آن‌ها، نشان استاندارد است؛ چرا که تنها باتری‌هایی که در ایران تولید می‌شوند ملزم به استفاده از نشان استادارد روی بسته‌بندی‌هایشان هستند. بنابراین اگر نشان استاندارد را روی بسته‌بندی باتری یک برند خارجی دیدید، حواس‌تان به قیمتی که فروشنده روی جنس می‌گذارد باشد. در مورد باتری‌های ایرانی، نشان استاندارد چندان نمی‌تواند مورد استناد باشد، چرا که نشان استاندارد به‌ یادگی برای سوداگران قابل جعل است.

شماره سریال

همانطور که عرض کردیم متاسفانه روزبه‌روز توانایی جاعلان در غیرقابل تشخیص کردن باتری‌های تقلبی از باتری‌های اصلی بیشتر می‌شود، از همین رو دیگر به سختی می‌شود از روی جعبه و بسته‌بندی باتری، اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص داد. اما یکی از بهترین و قابل اتکاءترین روش‌ های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی که جعل آن تقریبا غیر ممکن است، شماره سریال است. شماره سریال باتری معمولا روی جعبه یا خود باتری درج شده است. تولیدکنندگان حرفه‌ای باتری‌های تقلبی ممکن است یک عدد بی‌ربط را روی جعبه یا بدنه باتری درج کنند، اما شما می‌توانید با ارسال شماره سریال درج شده روی جعبه یا بدنه به سامانه‌های مربوطه، یا جستجوی آن در اینترنت به اصالت کالا پی ببرید.

QR Code

کد QR یکی از روش‌های نوین برای جلوگیری از فروش کالای تقلبی است و اگر راستش را بخواهید یکی از ایمن‌‌ترین آن‌هاست، اما این روش هنوز بین تمام برندهای باتری‌سازی ایرانی رایج نشده است. هر خریداری می‌تواند به آسانی با استفاده از دوربین تلفن همراهش، برچسب QR Code روی جعبه محصول را اسکن کرده و با هدایت شدن به صفحه مربوط به اصالت کالا در سایت سازنده باتری، از اصالت کالایی که می‌خواهد بخرد اطمینان حاصل کند. معمولا در این صفحه اطلاعاتی از قبیل شماره سریال و کد گارانتی و تاریخ ساخت و... ذکر شده است که با انطباق این اطلاعات با اطلاعات درج شده روی جعبه یا داخلی آن، می‌توانید از اصل یا تقلبی بودن آن مطمئن شوید.


برگ سبز یا برگ ترخیص کالا

در بخش پیشین درباره باتری‌های استوک و قاچاقی صحبت کردیم. برای اینکه مطمئن شوید که باتری‌ای که می‌خواهید بخرید جزو این دسته از باتری‌ها نیست، بهترین روش این است که از فروشنده بخواهید برگ ترخیص کالا یا به اصطلاح برگ سبز باتری را به شما نشان بدهد. برگ سبز یا برگ ترخیص کالا، رسیدی است که نشان می‌دهد کالا قانونی وارد کشور شده، مورد تست کیفیت قرار گرفته و جزو باتری‌های قاچاقی محسوب نمی‌شود.

تاریخ مصرف

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای خرید باتری باید در نظر داشته باشید، تاریخ مصرف آن است. زیرا همانطور که در ابتدا عنوان کردیم، باتری یک کالای مصرفی است و با گذشت تاریخ مصرف آن، از کار خواهد افتاد. به همین دلیل تاریخ تولید تمام باتری‌هایی که داخل کشور تولید می‌شوند و مخصوصا باتری‎‌های وارداتی باید به‌روز باشد. یکی از نشانه‌های رایج در باتری‌های استوک و قاچاقی، تاریخ تولید آن است که با بررسی آن متوجه خواهید شد که زمان زیادی از آن گذشته است.

گارانتی

گارانتی نیز از آن دسته نشانه‌هاییست که اصالت یا عدم اصالت کالا را به خوبی می‌تواند به ما آشکار کند. یک تولیدکننده باتری معتبر شکی به کیفیت محصولاتش ندارد، بنابراین تمامی باتری‌های باکیفیت و اصل بازار شامل گارانتی می‌شوند، حال آنکه این گارانتی می‌تواند در هر برند طول اعتبار و بند و تبصره‌های متفاوتی داشته باشد. اما اگر باتری‌ای دیدید که شامل کارت گارانتی نمی‌شد مطمئن باشید که تقلبی است. اما در برخی موارد جاعلان باهوش و زیرکی بیشتری عمل کرده و کارت گارانتی درون محصولات‌شان می‌گذارند. اکنون چطور می‌توان اصالت کالا را تشخیص داد؟ در این صورت کار کمی سخت‌تر است. در چنین شرایطی باید اطلاعات موجود روی کارت گارانتی را با دقت مطالعه کرده و حتما به سایت ارائه‌دهنده گارانتی مراجعه کرده و اعتبار کارت گارانتی را بسنجید.

قیمت

قیمت نیز می‌تواند خیلی حرف‌ها درباره اصالت یک کالا بزند. شاید قیمت پایین‌تر یک کالا در مقایسه با دیگر کالاها، یا بدتر از آن، قیمت پایین یک کالا در یک فروشگاه در مقایسه با همان کالا در فروشگاه‌های دیگر بتواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد؛ اما همیشه در چنین مواقعی به خودتان یادآوری کنید که هیچ ارزانی‌ای بی حکمت نیست! همانطور که گفته بودیم از آنجا که ماده اولیه اصلی باتری ماشین سرب است، و قیمت سرب نیز جهانی است، اختلاف قیمت باتری امر منطقی‌ای نیست. بنابراین مطمئن باشید باتری ارزان یا قاچاقی است یا مشکلی دارد؛ یا در مخلص کلام، تقلبی است.

نکات فنی

تمام نکاتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره داشتیم، روش‌هایی بودند که می‌توانستند پیش از باز کردن پلاستیک باتری به ما کمک کنند تا باتری ماشین اصل از تقلبی را تشخیص دهیم. اما گاهی اوقات مسئله اصالت کالا نیست، بلکه نو بودن است. موارد بسیاری مشاهده شده است که باتری کارکرده را پس از بروز مشکلی در مدت کوتاهی، در بسته‌بندی خودش قرار می‌دهند و به عنوان باتری نو می‌فروشند. روش‌ های فنی تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی به ما کمک می‌کنند تا هرگز باتری کارکرده را به‌جای باتری نو خریداری نکنیم. در گام نخست، اگر باتری‌ای که می‌خواهید بخرید یک باتری اسیدی است، باید درهای موجود روی بدنه باتری را باز کنید. این درهای باید تمیز تمیز باشند، در غیر این صورت باتری حتما کهنه است. در کناره‌های باتری ۲ سوپاپ تعبیه شده است تا گاز باتری را تخلیه کند. این سوپاپ‌ها نیز از قاعده مذکور مستثنی نیستند. درپوش آن‌ها را باز کرده و با چراغ قوه داخل‌شان را نگاه کنید تا مطمئن شوید باتری کارکرده نباشد. در آخر، مهم‌ترین نشانه برای تشخیص باتری اصل از تقلبی، بررسی سر قطب‌ها یا ترمینال‌های باتری است. ترمینال مثبت باتری از جنس اکسید سرب و قهوه‌ای رنگ است، در صورتی که ترمینال منفی باتری از هیدروکسید سرب ساخته شده و رنگ آن نیز خاکستری است. این قطب‌ها در باتری اصل کاملا سالم و دست‌نخورده و بی‌خط و خش هستند. اگر هرگونه ایرادی در این قطب‌ها مشاهده کردید به هیچ وجه باتری را خریداری نکنید.

جمع‌بندی

حقیقتا تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی می‌تواند کار دشوار و گمراه‌کننده‌ای باشد. حالت ایده‌آل خرید و تعویض باتری ماشین این است که یک فروشنده آشنا سراغ داشته باشید که خیال‌تان از اصالت کالایی که خریداری می‌کنید راحت راحت باشد؛ مخصوصا که باتری‌های تقلبی هرروزه نشانه‌ها و تفاوت‌هایشان با باتری‌های اصلی را کاهش می‌دهند. در چنین شرایطی تنها یک فروشگاه مطمئن است که می‌تواند اصالت کالایی که می‌خواهید بخرید را تضمین کند. پیشنهاد ما به شما این است: همانطور که برای مدل باتری‌ای که می‌خواهید بخرید تحقیق می‌کنید، به دنبال فروشگاهی معتبر نیز باشید که بتوانید به اصالت کالاها و اعتبار گارانتی‌هایشان نیز اعتماد کنید. بزرگ‌ترین مزیت آقای باطری، جدا از ارسال رایگان، تعویض رایگان، شارژ اولیه رایگان و تست باتری در حضور مشتری، این است که چیزی به‌جز اجناس اصل نمی‌فروشد و تمامی اجناسش نیز مشمول گارانتی می‌شوند. بد نیست پس از تحقیق درباره مدل باتری مورد نظر، آن را از آقای باطری سفارش داده و هنگام تحویل گرفتن کالا، تمامی روش های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی که در این مقاله یاد گرفتید را روی باتری آزمایش کنید تا متوجه صحبت ما درباره اصالت آقای باطری بشوید. منتظر تماس‌تان هستیم!